Kartais staiga pamatome, kad namai pilni nelabai reikalingų žaislų.

Vieni jų tokie trumpalaikiai, kad „pagyvena“ vos kelias valandas.

Paprašėme žaislų parduotuvės vadovės Ievos Augustinienės pakomentuoti, kodėl vieni žaislai vaikams mieli ilgai, o kiti vos atsiradę namuose „miršta“. Ir apskritai, ar reikia vaikui žaislų?

Žaislai, kaip ir maistas – svarbu įvairovė

Neseniai skaičiau diskusiją, kuri pasisuko savotiška linkme – ar išvis reikia vaiką lavinti?

Lavinimas – tai pirmiausia bendravimas su vaiku, savo vertybių, supratimo apie gyvenimą, mąstymo ir problemų sprendimo būdų perdavimas vaikui.

Lavindamas bandai perduoti savo vaikui visa, ką turi geriausia – taip pat ir humoro jausmą, pasitikėjimą savimi, sportiškumą, jautrumą kitam žmogui, laimės receptus, išskirtinius šeimos gebėjimus – pvz., muzikalumą. Juk nediskutuojame, ar reikia vaikui duoti valgyti? Tiesiog – jei norite sveiko vaiko, nemaitinkite jo viena maisto rūšimi.

Augant vaikui žaislų įvairovė irgi turėtų didėti.

Tik gimęs kūdikis vystosi keturiomis pagrindinėmis kryptimis:

Psichinis vystymasis;

Stambioji motorika;

Smulkioji motorika;

Vos ūgtelėjus – atsiranda ir socialumas.

Tad ir žaislai turi tenkinti šias 4 vystymosi sritis.

Pirmasis pusmetis. Mažiukui reikia išspręsti rimtą filosofinę problemą – kur esu aš, o kur – ne aš? Jei kaukštelėjau ranka per savo veiduką ir nepatiko – greičiausiai tai „aš“. O kas tas kitas veidas, kuris šypsosi, labai skaniai kvepia ir duoda valgyti?

Tad pirmasis žaislas – tas, į kurį vaikas labiausiai atkreips dėmesį – ryškus jam (juoda-balta kontrastas pastebimas labiausiai, po jo – ryškios spalvos) ir, geriausia, primenantis veidą (barškutis su akytėmis). Taip pat svarbus tampa veidrodis – pusmetinukui parodykite jį veidrodyje ir pasakykite jo vardą.

Rankytės ir kojytės irgi taps vienais pirmųjų „žaislų“. Įvardinkite vaikui, kas tai. Ateis eilė ir „geriausiam žaislui – tėčiui“ ir kitiems artimiesiems, kuriuos irgi reikės patyrinėti.

Kūdikio kūnas vystosi nepaprastai greitai, todėl svarbiausia duoti daug saugios erdvės vartytis, pažaisti – patogiau tai daryti ant didelio čiužinio ar kilimėlio, jie gali būti su prisiūtais ar prikabintais žaislais, kurie sudomintų siekti. Duokite medžiagos tyrinėjimui: sudominančių garsais, spalvomis, judesiu ir pan. – tam, kad kilsteltų galvą, ištiestų ranką, bandytų pirštukų „pincetu“ paimti daiktą.

Mankštelės mažiukui (viskas daroma minkštais, apvaliais judesiais, reaguojant į vaiką) – dviguba nauda: stiprėja raumenukai ir gera bei saugu šiltose rankose.

Antrasis pusmetis. Mažasis „aš“ jau nori būti suprastas ir pradeda demonstruoti savo nepriklausomumą.Garsų asortimentas – kriuksėjimai, spygčiojimai, burbuliavimai – turėtų rasti atgarsį. Ateina laikas bendrauti, kartoti, ką sako vaikas, ir kartojančiam žaislui – lėlėms šnekutėms ar panašiam. Supratusiam kartojimo džiaugsmą vaikui pakartokite, ką sako jis – ir pridėkite kažką savo, kad pabandytų kartoti.

Svarbi tampa dėžutė, ar viskas, kas ją primena (uždaromas namelis, minkšti kubai su langeliais, minkštos knygutės, geometrinių formų įmetimą skatinančios dėžutės, sudedami indeliai). Kol kas funkcijos paprastos – įdėti, paslėpti, vėliau šiuos žaislus galėsite panaudoti sudėtingiau.

Kamuolys irgi reikalingas jau dabar, geriausia – visokių faktūrų kamuoliukai, kad treniruotų ne tik pagrindinį judesį – judinti, ridenti žaislus, bet ir taktiliką.

Pirmieji muzikos instrumentai – kol kas šaukštai ir puodai, susuktas popierius – dūdelė (laikas į ją pamūkti, pacypti ir t.t.), tačiau prisiminkite ir savo dainelių lobyną.

Pamiršome lėlę ir mašiną? Žinoma, o kaipgi be jų. Geriausia lėlė – kurią galima aprengti ir nurengti, o mašina? Visos jos geros, bet kol vaikas mažas ir mėgsta eiti miegoti kartu, geriau – minkštesnės… Vaikui reikalingas ir jo mylimiausias miegučio draugas.

1 metai. Metukų vaikas – tai jau labai rimta asmenybė: žino savo vardą, supranta „ne“, labai gerai suvokia savo nuosavybę, prieraišus ir  mėgsta juokinti. Mūsų darbas – rodyti pritarimą, skatinti rodyti emocijas, įvardinti savo veiksmus ir mokyti socialinių ritualų: labas, bučiukas ir t.t.

Metukų vaikui muzikiniai žaislai jau tampa sudėtingesni – į abi rankas duodami žvangučiai, lėkštelės, vaiką sudomina prisukami muzikiniai žaisliukai. Knygos – geriausia iš įvairių medžiagų: kuo daugiau lietimui, vartymui, jau tinka trumpi tekstai ir ryškūs objektai.

Pirmosios dėlionės – vienos ar dviejų dalių, pačių paprasčiausių formų (pvz., kamuoliukas, kvadratas, daržovės). Padėkite vaikui pasukti dėlionę į reikiamą padėtį, bet leiskite įdėti pačiam. Nepamirškite „valio“!

Mašinosgeriausia tos, į kurias galima ką nors įdėti (traukinukas) ar veikti ką įdomesnio – pvz., kranas, kuriuo galima užkabinti daiktus, automobiliukas gumos varikliuku, mašinėlės ar traukinukai su užmaunamomis kaladėlėmis. Toks žaislas sujungtų kelis poreikius – bokšto statymo, žiedų ant kūgio movimo ir t.t. Žiedų eilės tvarka kol kas nesvarbu. O lėlėms netrukus prireiks lovelių, vežimėlių (ar tiesiog karučio), indelių, maisto.

Pirmosios piešimo priemonės – ryškūs, neslidūs, patogūs trumpi pieštukai, daug pigaus popieriaus terliojimui.

Indai savarankiškam valgymui ir gėrimui – mokomieji puodeliai, patogūs šaukšteliai (patartina duoti pačiam valgyti tik pusiau skystą maistą, kad išvengtų nesėkmės jausmo), pritvirtinamos ar tiesiog neslystančios lėkštes.

Pusantrų metų. Vaikas mėgdžioja suaugusiųjų veiksmus – dėl to jam būtinas žaislinis telefonas. Jis gali imtis rūšiuoti, tvarkytis, žaisti įvairiausius vaidmeninius žaidimus (lėlytė maudosi, lėlytė nugriuvo, miega, šoka, serga ir t.t.). Taip greitai tobulėjant ateina laikas ir pirmiesiems konstruktoriams.

2 metai. Dvimečiui toliau plečiame žodyną, skaitome ilgesnes pasakėles, stimuliuojame erdvinį mąstymą – jau įveikiamos įvairių formų įpjovos dėžutėse; šokame ir šokinėjame.

Jei taip nutiktų, kad didesnis vaikas neturėtų žaislų (pvz., persikėlėte į kitą šalį be bagažo) ir galėtumėte įsigyti tik dešimt, siūlau tokį sąrašą:

  1. Žaislą, prie kurio galėtų prisirišti – „savą“, su kuriuo nusiramina, miega, jam pasipasakoja, pavyzdžiui, meškutį šildyklę, lėlytę, emocinį žaislą kimočį.
  2. Žaidimą dėmesiui, atminčiai ar mąstymui lavinti, tam puikiai tiks dėlionės ar stalo žaisimai.
  3. Žaislą ar lavinimo priemonę, su kuria žaisdamas vaikas atsipalaiduoja – tarkime, kinetinį smėlį.
  4. Kažko smulkiajai motorikai lavinti, tarkime, didesniam vaikui – rėmelį figūroms sudaryti, vėrimo, pynimo rinkinukus.
  5. Kažko stambiajai motorikai – šokinėjimui, judesiams, šokiams.
  6. Žaidimų ar knygų kalbai ir žodynui turtinti.
  7. Kūrybinių žaislų – pvz., konstruktorių, kurie neriboja fantazijos (plus plus, kukurūzinių, zolo ar pan.).
  8. Muzikinių žaislų, o galbūt ir rimtesnį instrumentą.
  9. Vaidmeninį, siužetiniams žaidimams skirtą žaislą – kas tuo metu aktualiausia: ar lėlytę vesime pas gydytoją, ar ji skris lėktuvu, tvarkysis namuose, maudysis?
  10. Žaislą naujai vaiko kolekcijai arba mokslo pradmenų rinkinuką.

Ieva Augustinienė

www.mamoszurnalas.lt